dijous, 15 de juliol del 2010

MITES DEL FANTÀSTIC. CINEMA I LITERATURA.

"L'emoció més antiga i més intensa de la humanitat és la por, i la més antiga i més intensa de les pors és la por al desconegut." H.P. Lovecraft, "El horror en la literatura", Madrid, Alianza, 1984.

"El fantàstic és la vacil·lació que experimenta un ser, que només coneix les lleis naturals davant d'un aconteixement aparentment normal. El fantàstic només dura el temps de tal vacil·lació, vacil·lació comú al lector i al personatge; tots dos han de decidir si allò que perceben forma part o no del camp de la realitat tal i com aquesta és en opinió de la generalitat de la gent." T.Todorov.

"El fantàstic posa de manifest un escàndol, una vulneració, una irrupció insólita, gairebé insoportable en el món de la realitat (...) El fantàstic es, doncs, ruptura de l'ordre reconegut, irrupció de l'inadmissible en el centre de la inalterable legalitat quotidana, i no sustitució total de l'univers real per un univers exclusivament prodigiós." Roger Caillois.

"El fantàstic és la confusió ( en el sentit més precís i matemàtic ) entre la Imaginació i la Realitat, el xoc entre el Real i l'Imaginari." Gerard Lenne.

"El fantàstic és tot allò que pertorba i normalment inquieta, tot el que es refereix al somni abans que a la realitat, tot el que desafia a l'experiència, a la racionalitat, a la lògica" René Predal.

"El factor més important de tots és l'atmosfera, ja que el criteri últim de l'autenticitat no resideix en que encaixi una trama, sino que s'hagi sabut crear una determinada sensació". H.P. Lovecraft.

- Antecedents literaris del gènere.
S.XVIII-XIX.
Novel·la gòtica.
Horace Walpole, El castell de Otranto ( 1746 )
M.G. Lewis, El monje ( 1795 )
E.T.A. Hoffman, L'home de sorra ( 1817 )

Novel·la romàntica
Mary Shelley, Frankestein ( 1817 )
John Polidori, El vampir ( 1819 )
Sheridan Le Fanu, Carmilla ( 1872 )
Bram Stoker, Dràcula ( 1897 )
Edgar Allan Poe, William Wilson, "Berenice"
H.P. Lovecraft, Els mites de Cthulu

Altres influències
Balzac, La peau de chagrin ( 1831 )
Henry James, Otra vuelta de tuerca ( 1896 )
F. Dostoyeski, El Doble ( 1846 )
R.L. Stevenson, Dr. Jeckyll i Mr. Hyde ( 1886 )
H. Wells, La màquina del temps ( 1895 )

S.XX
El còmic
El realisme màgic: Borges, Cortàzar i Bioy Casares
Anne Rice, Stephen King

Vídeos:
-Bram Stoker, Dràcula: Moment àlgid del lliurament total per fi de la protagonista als braços del seu amant, el senyor de les tenebres.
-Paul Berry, The Sandman ( 1992 ), basat en un relat d'E.T.A. Hoffman.
">-Mary Shelley, Frankestein.
">

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada